معرفی ماژول تابلو روان

ماژول تابلو روان یا ماژول LED بلوک های آماده ای از ماتریس های LED هستند که همانند آجر کنار هم قرار گرفته و یک تابلو روان حرفه ای را بوجود می آورند . هر ماژول تابلو روان از یک برد مدارچاپی دو لایه تشکیل شده است که LED ها در یک طرف و چیپ یا همان IC ها در طرف دیگر نصب شده اند . کل مجموعه در یک چهارچوب یا اسکلت پلاستیکی نصب شده تا نصب و اتصالات براحتی ممکن شود . در چهار چوب پلاستیکی جا پیچ هایی فلزی تعبیه شده است که برای اتصال ماژول ها به یکدیگر و یا اتصال آنها به فریم یا قاب اصلی استفاده می شود . معمولاً برای اتصال ماژول ها از پیچ شماره 4 به طول تقریبی 0.5cm تا حداکثر 1cm استفاده می شود . هر ماژول تابلو روان شامل دو سوکت IDC در طرفین ماژول است که آنها را هاب می گویند . هاب ها برای ورود و خروج اطلاعات استفاده می شوند . اگر از پشت به ماژول تابلو روان نگاه کنید ، هاب سمت چپ ، هاب ورودی و هاب سمت راست ، هاب خروجی ماژول می باشند . غیر از این دو سوکت یک ترمینال تغذیه در وسط ماژول LED قرار دارد که برای اتصال ولتاژ به ماژول استفاده می شود .

مشخصه های مهم یک ماژول تابلو روان
هر ماژول تابلو روان دارای مشخصه های زیادی است اما مهمترین آنها عبارتند از :

(1) رنگ ماژول Display Color

(2) دات پیچ Pixel Pitch

(3) نوع راه اندازی Driving Method

(4) درخشندگی Brightness

(5) ساختار هر پیکسل Pixel Configuration

(6) نوع هاب ارتباطی Interface Hub

(7) نوع چیپ ست LED Chip

حال هر یک از مشخصه ها را به ترتیب شرح می دهیم . سعی کنید از این پس از واژه های انگلیسی این مشخصه ها استفاده نمایید تا در خواندن کاتالوگ ها با مشکل روبرو نشوید .

(1) رنگ ماژول
رنگ ماژول یا Display Color مهمترین مشخصه در انتخاب ماژول تابلو روان است . این مشخصه ، رنگ یا رنگ های تولید شده توسط ماژول تابلو روان را نشان می دهد . ماژول های LED با توجه به ساختار پیکسل شان در انواع تک رنگ ، سه رنگ و فول کالر تولید می شوند . ماژول های تک رنگ در مدل های قرمز ، سبز ، سفید و آبی عرضه می شوند . ماژول های سه رنگ در دو مدل ساخته می شوند . مدل اول توانایی تولید سه رنگ قرمز و سبز و زرد را دارد اما دیگری توانایی تولید سه رنگ قرمز و آبی و بنفش را دارد . نوع دیگری از ماژول ها هستند که به آنها ماژول رنگی یا فول کالر می گویند . این ماژول ها توانایی تولید تمامی رنگ ها را دارند . در مواقعی خاص از ماژول های فول کالر به عنوان ماژول هفت رنگ استفاده می شود که در این حالت به دلیل محدودیت های برد کنترل تابلو روان فقط از هفت رنگ قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ، بنفش ، فیروزه ای و سفید ماژول استفاده می شود .

(2) دات پیچ
دات پیچ یا Pixel Pitch فاصله مرکز تا مرکز پیکسل های ماژول تابلو روان است و معمولاً برحسب میلی متر بیان می شود . یک پیکسل در ماژول های تک رنگ از یک LED ، در ماژول های سه رنگ از دو یا سه LED و در ماژول های فول کالر از سه یا چهار LED تشکیل می شود . هر قدر دات پیچ ماژول LED کوچکتر باشد کیفیت تصویر ماژول بهتر است چرا که پیکسل ها در ماژول به هم نزدیک تر بوده و تعداد پیکسل بیشتری در واحد سطح گنجانده می شود . دات پیچ در ماژول تابلو روان معمولاً با یک حرف P و به دنبال آن عدد فاصله بین دو پیکسل بر حسب میلی متر نشان داده می شود . مثلاً P10 نشان دهنده ماژولی است که فاصله بین مرکز تا مرکز دو پیکسل مجاور آن 10mm است . شکل زیر مفهوم دات پیچ را در ماژول های تابلو روان به وضوح نشان می دهد .

(3) نوع راه اندازی
قبل از هر چیز لازم است با دو مفهوم کاملاً متفاوت برای روشن کردن LED ها آشنا شوید . این دو مفهوم Driving و Data Apply می باشند . دادن فرمان لازم به یک LED را Data Apply می گویند . این فرمان ممکن است ، فرمان روشن و یا فرمان خاموش باشد . اما Driving اعمال جریان تغذیه به LED است . برای اینکه یک LED بتواند روشن شود می بایست ابتدا یک فرمان روشن به آن داده شود (Data Apply) و سپس جریان تغذیه آن برقرار گردد (Driving) . اگر فرمان روشن به LED داده شده باشد ، بعد از Driving ال ای دی روشن می شود اما اگر فرمان خاموش به LED داده شده باشد ، حتی بعد از Driving هم ال ای دی روشن نمی شود . درایو کردن LED ها در ماژول تابلو روان دائماً انجام می شود اما زمانی یک LED روشن می شود که فرمان داده شده به آن قبل از Driving فرمان روشن باشد . فرمان مناسب با توجه به داده های تصویر توسط برد کنترل تابلو روان به ماژول و سپس به هر کدام از LED ها داده می شود اما بعد از Driving است که مشخص می شود کدام LED روشن می شود و کدام LED خاموش می ماند .

نوع راه اندازی یا Driving Method در ماژول تابلو روان ، روش هایی متفاوت برای Driving در ماژول است . در یک تقسیم بندی کلی می توان Driving را در ماژول ها را به دو دسته کلی تقسیم نمود . استاتیک Static و رفرش Refresh .

در نوع استاتیک هر یک از LED ها به طور مجزا ، فرمان می گیرند و پس از اینکه همه LED ها فرمان لازم را گرفتند ، به طور همزمان همگی درایو می شوند . فرض کنید در یک ماژول تک رنگ قرمز بخواهیم در یک فریم تمام ماژول روشن و در فریم دیگر تمام ماژول خاموش شوند . تصویر متحرک زیر نحوه Driving ماژول را در این حالت نشان می دهد .