سیستم هوشمند کنترل ترافیک برای وسایل نقلیه اضطراری

 به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، جعفرآقازاده پژوهشگر پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: سیستم هوشمند کنترل ترافیک که توسط تیم تحقیقاتی در مرکز تحقیقاتی پارک فناوری تبریز طراحی شده یک سیستم کنترل ترافیک است. 

وی افزود: این سیستم یک گیرنده و فرستنده مادون قرمز دارد، قبل از رسیدن وسایل نقلیه اضطراری به تقاطع خیابا‌ن‌ها، سیستم گیرنده بر روی چراغ راهنمایی سیگنال ارسالی از وسایل نقلیه اضطراری مانند آمبولانس و آتش نشانی را دریافت می‌کند که از این طریق با تغییر چراغ راهنمایی و رانندگی امکان عبور وسایل نقلیه اضطراری فراهم می‌شود. 
آقازاده ادامه داد: این سیستم مجهز به یک ساطع کننده است که نور مرئی یا سیگنال مادون قرمز یک گیرنده را پخش می‌کند که در تقاطع یا نزدیک آن نصب می‌شود و گیرنده به یک کارت خوان متصل است که در درون جعبه کنترل ترافیک قرار دارد، وقتی کارت مدار تعیین کند که سیگنال معتبر است، یک خروجی فعال می‌شود که نور سبز از کنترل ترافیک برای نزدیک شدن وسیله نقلیه اضطراری درخواست می‌کند و کنترل ترافیک نیز نور تائید را فعال خواهد کرد. 
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه هر روز خیابان‌ها شلوغ‌تر می‌شود لذا به یک مدیریت بهتر برای کنترل و سازماندهی در امر ترافیک خیابان بیش از همیشه احساس می‌شود. سیستم هوشمند کنترل ترافیک برای وسایل نقلیه اورژانس شامل آمبولانس و ماشین‌های آتش نشانی امری ضروری است تا این وسایل نقلیه اضطراری بتوانند در کمترین زمان به مقصد خود برسند این سیستم یک راه حل اساسی برای کاهش زمان و حفظ ایمنی خودروهای اورژانس و آتش نشانی است. 
آقازاده در خاتمه با اشاره به مزایای این اختراع، گفت: واحدهای آتش نشانی و وسایل نقلیه اورژانسی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و در طول مراجعه به یک صحنه اضطراری منجر به خستگی راننده و محیط پرتنش ایجاد می‌کند، مسائل مربوط به واکنش رانندگان دیگر در عبور از تقاطع و چراغ‌های راهنمایی به طور معمول در هر ماموریت اضطراری مواجه هستند علاوه بر این مسائلی بوجود می‌آید که اورژانس های متعدد در نزدیک تقاطع با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند لذا کاهش این مشکلات باعث افزایش ایمنی سواره و آمادگی آتش نشانان و خدمات اورژانسی در اجرای ماموریت‌های اضطراری می‌شود.