دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو چیست

از لحاظ لغوی دیاگ برگرفته از کلمه Diagnostic در زبان انگلیسی بوده و به معنای عیب یابی میباشد. در ایران اصطلاحا به دستگاه های عیب یاب خودرو، دستگاه دیاگ گفته میشود.
پس از آن که در دنیا مباحثی همچون کمبود انرژی های فسیلی و آلودگی محیط زیست مطرح شد، شرکت های خودروساز شروع به تولید خودروهای هوشمند نمودند. خودروهائی که با استفاده از سنسورها و عملگرهای مختلف و البته یک مغز محاسبه گر به نام ECU یا واحد کنترل الکترونیکی ، آلایندگی کمتری نسبت به انواع خودرو های غیرهوشمند تولید میکنند. به هنگام بروز خطا در سیستم قطعات و وضعیت موتور، در حافظه موقت ECU کد خطائی ثبت میشود و متعاقبا چراغ خطا یا چراغ چک در قسمت پشت آمپر خودرو روشن میشود.
با استفاده از دستگاه دیاگ،‌ میتوان کد مورد نظر را شناسائی کرده و از خطای مربوطه اطلاع حاصل کرد. پس از تعمیر یا تعویض قطعه بر روی خودرو خطا را پاک کرده و خودرو به حالت عادی برمیگردد.
علاوه بر سیستم موتور، امروزه سیستم های دیگر خودرو مانند ترمز، تعلیق،‌ گیربکس و ... نیز هوشمند شده اند که هر کدام دارای سنسورها و عملگرهای مربوط به خود میباشند. تمامی این سیستم ها برای عیب یابی نیاز به دستگاه عیب یاب یا دیاگ دارند.