نحوه پاک کردن حافظه دوربین مداربسته

حافظه دوربين هاي مداربسته را مي توان هرزگاهي خالي کرد. اما اين کار را با توجه به نوع حافظه و مدل دوربين مداربسته بايد انجام دهيد.

انواع حافظه دوربين مداربسته

حافظه دوربينهاي مدار بسته انواع مختلفي دارد که مي توان آن را به انواع زير دسته بندي کرد:

انواع حافظه در دوربين مداربسته:

  • SSD
  • HDD
  • SSDH

بيشترين حافظه دوربين مداربسته از نوع SSD است. با استفاده از هارد ديسک SSD ، به جاي هارد ديسک هاي معمولي و رايج امروزه با پيشرفت تکنولوژي هاي مختلف ، خصوصا در سيستم هاي نظارت تصويري ، شاهد رشد کيفي و افزايش مشهود تصوير برداري در دوربين هاي مداربسته هستيم. ابعاد آنها از هاردهاي معمولي کوچکتر بوده و همچنين مشکل اتصال پيچ نيز وجود دارد.

ديسک هاي SSDH نيز نسبت به SSD ها داراي سرعت کمتري هستند و به همين دليل است که اکثر کاربران دوربين هاي مداربسته SSD را ترجيح مي دهند. معمولا اين حافظه ها با توجه به برند و مدل دستگاه شما متفاوت است اما معمولا ميزان 8 گيگابايت ظرفيت دارند که با توجه به کيفيت تصوير بايد در بازه هايي اقدام به خالي کردن حافظه آنها کنيد. اگر مي خواهيد کارت حافظه اي مناسب براي دوربين مدار بسته خود بخريد، شرکت SanDisk براي شما انتخاب هاي خوبي دارد.

آيا قابليت پاک کردن حافظه دوربين مداربسته وجود دارد؟

اگر بخواهيم پاسخ اين سوال را بدهيم بايد بگوييم آري اين امکان وجود دارد، اما برخي از دوربين هاي مداربسته اين امکان را به کاربر نمي دهند که بخشي از تصاوير را پاک کنند و بايد کل آنها را فرمت کنند. قابليت حذف تصاوير در دوربين ‌هاي مداربسته به نوع آن دوربين وابسته است. دوربين‌ هاي مداربسته از دستگاه ‌هاي ضبط کنندهDVR ،NVR  و HVR جهت ذخيره ‌سازي تصاوير خود بهره مي‌ برند؛ اما متأسفانه امکان پاک کردن بخشي خاص از تصاوير ذخيره شده توسط برخي از دستگاه‌ هاي ذخيره کننده فراهم نشده بلکه براي حذف تصاوير مجبور به پاک کردن همه تصاويري که در دوربين مداربسته وجود دارند، هستيم که در اصطلاح به اين عمل فرمت کردن گفته مي‌ شود.

براي حذف حافظه دوربين مدار بسته بايد به مدل حافظه نگاه کنيد. دوربين مدار بسته حافظه دار از کارت هاي حافظه SD براي ضبط تصاوير استفاده مي کنند. براي اينکه بخواهيد حافظه دوربين مداربسته را پاک کنيد، نياز است که اقدام به پاک کردن اين حافظه ها کنيد. اما آيا بعضي از دوربين ها امکان پاک کردن بخشي از تصاوير و ويدئوها را مي دهند؟ يا براي پاک کردن آنها بايد کل حافظه را فرمت کرد؟

پاسخ اين سوال بستگي به نوع سيستم مدار بسته موجود دارد. متاسفانه کليه دستگاه هاي ضبط استاندارد   (HVR,DVR,NVR)  که وارد ايران مي شوند، براي پاک کردن قسمت خاصي از تصاوير ضبط شده هيچ ابزاري در دست کاربر قرار نمي دهند. بنابراين براي پاک کردن بعضي دوربين هاي مداربسته نياز است که کل حافظه را يکجا فرمت کنيم. اما مدل هاي جديدتري که وارد بازار شده اند مي توانند اين کار را انجام دهند.

نحوه پاک کردن حافظه براي بخشي از تصاوير

لازم است بدانيد که پاک کردن قسمتي از تصوير ضبط شده دوربين هاي مدار بسته فقط و فقط در سيستم هاي تحت شبکه که در آن ها تصاوير در کامپيوتر سرور ذخيره مي شود امکان پذير است. توجه داشته باشيد که فرمت فايل هاي ضبط شده نيز بايد به فرمت هاي رايج بوده و قابل پخش با پليرهاي معمولي باشد.

اين کار تنها در اين سيستم قابل انجام است. و حتي در سيستم آنالوگ که تحت شبکه کار مي کند امکان پذير نيست. در زير نحوه انجام اين کار در مدل هايي که به کامپيوتر متصل مي شود آورده شده است.

نحوه پاک کردن حافظه دوربين مدار بسته

براي اينکه حافظه دوربين مداربسته را پاک کنيد نياز است که آن را به صورت مستقيم از نرم افزار دوربين پاک کنيد. اما اگر مي خواهيد کليپ هاي خاصي را حذف کنيد، نياز است که کارت حافظه SD را از دوربين خارج کرده و از ضبط ويدئوهاي ناخواسته جلوگيري کنيد. به عنوان مثال، از دوربين شما از نوع Reolink است، مي توانيد براي فرمت و ديليت تاريخچه CCTV مراحل زيررا طي کنيد:

  • ابتدا وارد يوزر کاربري خود شويد و روي Device Setting کليک کنيد.
  • اطلاعات ميکرو اس دي را پيدا کرده و روي دکمه Format کليک کنيد تا همه فايل هاي رکورد شده را از کارت حافظه پاک کنيد.

پاک کردن اطلاعات دوربين مداربسته از کامپيوتر

برخي ممکن است دوربين هاي IP خود را به رايانه يا لپ تاپ خود متصل کنند. اگر اين کار را انجام داده ايد براي پاک کردن فيلم CCTV مراحل زير را انجام دهيد.

  • دوربين مداربسته را به کامپيوتر خود متصل کنيد.
  • پيدا کردن فايل روي کامپيوتر با توجه به مسير ذخيره سازي آن.
  • انتخاب و حذف فايل هاي ضبط شده خاص.