مزرعه هوشمند در منزل

تا اسم ایده پردازی می آید، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد ساعت ها بحث و مشورت است، غافل از این که تاکنون بهترین ایده ها زاییده پیش پا افتاده ترین اتفاق ها بوده است. گاهی به جای مطالعه یا گوش دادن، فقط با درست تماشا کردن هم می توان به یک ایده رسید؛ اتفاقی که برای خاویر افتاد.

ایده

 

آلمریا، شهری ساحلی است که به دلیل حاصلخیزی خاک آن زمین های کشاورزی و گلخانه ها همیشه سرسبز هستند.

 

خاویر رونق کشاورزی و صادرات گسترده محصولات شهر آبا و اجدادی اش را از کودکی مشاهده کرده بود، اما هیچ گاه به نکته ای که بعد ها به ایده اش بدل شد، دقت نکرده بود. او وقتی دید هر روز حجم زیادی از محصولات کشاورزی برداشت و به خارج از شهر ارسال می شود، ناگهان به این فکر افتاد که چه می شد اگر هر کسی می توانست در هرکجای دنیا در خانه خودش کشاورزی کند و در انتظار میوه و سبزی مورد نیازش ننشیند. او آرزو می کرد کاش روزی برسد تا به جای محصول، نحوه به بار آوردن آن را صادر کرد تا هر کسی هر چه دوست دارد در خانه اش، حتی در یک آپارتمان کوچک پرورش دهد.

 

تلاش

 

ایده خاویر خیلی جذاب بود، ولی او هیچ ذهنیتی از عملی کردن آن در سر نداشت، چون در واقع همان قدر از کشاورزی می دانست که یک کشاورز از مهندسی الکترونیک. او ایده اش را نیوا (Niwa) نامید و با دوستان هم دانشگاهی اش در میان گذاشت و پس از بحث و جدل های فراوان به این نتیجه رسید کار از لحاظ تکنولوژیک و آی. تی شدنی است، اما در مهم ترین بخش که به کشت مربوط می شد ضعف داشت. بنابراین موضوع را با یک متخصص کشاورزی که بعد ها یکی از اعضای جدانشدنی تیم شد در میان گذاشت. آنها باید دستگاهی می ساختند که در هر خانه جا می شد و علاوه بر این که بتوان در آن گیاه پرورش داد، امکانات دیجیتال پیشرفته نیز داشته باشد. مشکل دیگری هم وجود داشت، دستگاه باید طوری طراحی می شد تا هر کاربر بتواند با کمترین اطلاعات در آن گیاه پرورش بدهد و بهره وری داشته باشد.

 

از آنجا که محصول باید بی عیب و نقص و با کمترین اتکا به کاربر ساخته می شد، خاویر و دوستانش با تعداد زیادی کشاورز و متخصص گیاه شناس مشورت کردند. حدود دو سال طول کشید و در نهایت توانستند یک مدار کنترل کننده الکترونیک طراحی کنند که می توانست مثل یک کشاورز از گیاه مراقبت کند و کنترل آن را در دست بگیرد. هوشمند شدن این مدار الکترونیک میسر نمی شد مگر با استفاده از کلی حسگر. این حسگرها میزان دما، رطوبت و نور مورد نیاز گیاه را تخمین می زنند و آنها را در اختیار گیاه قرار می دهند. این عوامل خاویر را ترغیب کرد برای آبیاری نیز از یک سیستم خودکار بهره گیرد تا بدون حضور شخص، حتی از راه دور نیز آبیاری انجام شود. به این ترتیب دستگاه با کنترل همه نیازهای گیاه، مانند مادری دلسوز مراقب آن است و در زمان لازم به آن آب، نور، دما و هوای لازم را می دهد. در گام نهایی خاویر به کمک دوست کشاورزش به این نتیجه رسید تا از سیستم هیدروپونیک استفاده کند. در این روش ریشه گیاه به جای خاک درون آب قرار می گیرد و تمامی مواد مورد نیاز از راه آب به گیاه تزریق می شود. این روش علاوه بر سهولت، از کثیف شدن دستگاه نیز جلوگیری می کرد.

 

زیرساخت مورد نیاز برای یک کشت هوشمند تامین شده بود اما هنوز به یک ابزار جانبی نیاز بود تا چرخه آن کامل شود. برای هوشمند کردن کامل دستگاه خاویر به این فکر افتاد تا نیوا را به تلفن هوشمند پیوند دهد. برای این کار با کمک گرفتن از یک تیم برنامه نویس برنامکی مخصوص ساخت. برنامک جدول زمانی دقیقی درون خود دارد که از مرحله بذر تا به عمل آمدن گیاه درون آن تعبیه شده است. گیاه های مختلف درون برنامک تعریف شده اند؛ تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که بذر گیاه مورد نظرش را تهیه کرده و درون آب قرار دهد سپس نامش را از فهرست موجود در برنامک انتخاب کند. با انجام این کار بقیه کارها به نیوا و تلفن هوشمند سپرده می شود تا گیاه یک به یک مراحل جوانه زدن و رشد را طی کند و محصول به بار نشیند. البته کاربران حرفه ای و متخصص در کاشت گیاه می توانند برنامه و تنظیمات خود را برای دستگاه تعریف کنند و پس از کاشت موفق یک گیاه تجربه خود را با دیگر کاربران نیوا به اشتراک گذارند.

 

نمونه اولیه دستگاه با تمامی امکانات مد نظر خاویر به شکل جعبه ای چوبی و مکعب مستطیل ساخته شد، اما برای رقابت و جلب مشتری در دنیای پر زرق و برق امروزی طراحی حتی از کارایی نیز با اهمیت تر است. به این منظور برای به دست آوردن یک طراحی بی نظیر و ارزان خاویر به چین رفت و با یک شرکت طراح صنعتی همکاری کرد تا در نهایت پس از چهار ماه به یک طراحی مشتری پسند دست یافت.

 

آینده

 

خاویر هم اکنون توانسته نمونه اولیه دستگاه رویایی اش را با یک طراحی شیک بسازد. برای کاربردی تر کردن آن و این که هر کسی بتواند با توجه به مساحت خانه اش از نیوا استفاده کند، دو نمونه با اندازه کوچک و بزرگ پیش تولید کرده است. با این حال گرچه خاویر به کمک تیمش توانسته سخت ترین مراحل را پشت سر بگذارد، اما هنوز هم در مهم ترین مرحله با مشکلی اساسی دست و پنجه نرم می کند؛ تامین سرمایه برای تولید انبوه. برای رفع این مشکل، او توانسته سرمایه اولیه درخوری به کمک سایت های جمع سپاری به دست آورد و نظر افراد زیادی را از سراسر جهان به سوی طرح خود جلب کند. او امیدوار است در آینده نزدیک همه افراد شهرنشینی را که غرق در زندگی ماشینی و از طبیعت دور شده اند، با خود همراه کند تا با داشتن یک نیوا در خانه خود، محصولاتی دلخواه را پرورش دهند.

 

نام: خاویر موریلاس (Javier Morillas)

 

تحصیلات: مهندسی الکترونیک

 

محل تولد: اسپانیا

 

نام ایده: نیوا (Niwa)

 

وبسایت: getniwa. com

 

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف های شما را به گوش خاویر موریلاس می رساند. شاید در آینده نه چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این، کلیک دست افرادی را که توانسته اند ایده دانش بنیان خود در فضای آی. تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می فشارد. ما را از شنیدن داستان های خود محروم نکنید، کلیک بی صبرانه منتظر شماست.