ساخت دستگاه دروغ‌سنج با استفاده از حالات چشم شد

 يکي از جذاب‌ترين موضوعات براي دانشمندان، ساخت دستگاه‌هاي دروغ‌سنج است که از گذشته‌هاي دور ادامه داشته و در حال حاضر نيز متدها و روش‌هاي متعددي براي اين کار يافت شده است. يکي از اين روش‌ها شناسايي اين حالت از طريق حالات چشم مخاطبان است که تحقيقات فراواني نيز در اين راستا به انجام رسيده است، اما گويا دانشمندان موفق به توسعه‌ي روشي شده‌اند که مي‌توان از آن در ادارات استفاده کرد.

 
کمپاني Converus محصولي را با نام EyeDetect به بازار عرضه کرده که ترکيبي از سخت‌افزار و نرم‌افزار بوده و کمپاني‌ها را در تشخيص اينکه آيا کارکنان دروغ مي‌گويند يا نه ياري مي‌کند. اين سيستم با بهره‌گيري از دوربين‌هاي ساخت SMI که قادر است تغييرات مردمک چشم را به‌همراه موقعيت چشم و سر سوژه‌ي مورد نظر شناسايي نمايد، کار مي‌کند. در صورتي که در زمان پاسخ‌گويي به سوالات، جواب‌هايي به دور از حقيقت ارائه دهيد، اين دستگاه طي دقايقي اين موضوع را به اطلاع مسئولين بخشي که در آن به فعاليت مشغول هستيد، مطلع خواهد کرد.
 
اين سيستم هنوز قطعيت لازم را در مورد شناسايي افراد دروغگو نداشته و براساس ادعاي سازنده درصد صحت آن 85 درصد است. اين دستگاه ماه جاري ميلادي يعني اواخر فروردين در کشور مکزيک عرضه خواهد شد.
 
منبع : زوميت