روشی برای شیرین کردن آب دریا

گروهي از محققان دانشگاه اسکندريه، روشي ارزان، ساده و موثر براي تبديل آب دريا به آب شيرين ارائه داده‌اند. اين روش اثر بسياري در مناطق روستايي شمال آفريقا براي دسترسي به آب سالم دارد.
محققان اظهار کردند: در حال حاضر شيرين‌سازي آب دريا تنها راه مناسب براي تامين آب آشاميدني اين جمعيت در حال رشد است.
بسياري از کارخانه‌ها از فرايند چند مرحله‌اي اسمز معکوس استفاده مي‌کنند که براي آن نياز به زيرساخت‌هاي گران قيمت و مصرف زياد برق است. همچنين در اين فرايند مقدار زيادي نمک و آلاينده به آب دريا و اقيانوس بازمي‌گردد و محيط دريايي و موجودات آن را با مشکلاتي مواجه مي‌کند.
از اين رو محققان به دنبال روشي ارزان و ساده براي اين موضوع بوده‌اند. مهمترين مزيت اين روش، آن است که نيازي به برق ندارد.
در اين فناوري از روش جداسازي مايعات و جامدات موسوم به تراوش تبخيري (pervaporation) استفاده مي‌شود. تراوش تبخيري روشي ساده و دومرحله‌اي‌ست.
به گزارش ايسنا،مرحله اول شامل فيلتر مايع از طريق غشا سراميکي يا پليمري است و در مرحله دوم، نياز به تبخير و جمع‌آوري آب تغليظ شده است. آب شيرين کن دريايي
تراوش تبخيري تکنيک تازه‌اي نيست و براي سال‌ها مورد استفاده بوده اما توليد غشاي بکار رفته در مرحله اول آن پيچيده و گران بود.
دستاورد تحقيق جديد، ابداع غشاي جاذب نمک جديد به همراه پودر استات سلولز در داخل آن بوده تا در مرحله اول فرآيند تراوش تبخيري بکار گرفته شود. پودر استات سلولز يک فيبر بدست آمده از خمير چوب است و به گفته محققان، توليد آن در هر آزمايشگاهي ارزان ات.
محققان در ادامه عنوان کردند: اين فناوري نه تنها ساده و ارزان است، بلکه دوستدار محيط زيست نيز است.
اين روش براي اثبات عملي نياز به بررسي و مطالعه دارد، اما روش مناسبي براي کشورهايي است که آب و برق در آن از منابع کمياب هستند.
نتايج اين بررسي در مجله Water Science & Technology منتشر شده است.
منبع: افتاب نيوز