تیشرت هوشمند Cityzen سلامت شما را پایش می‌کند

 هر چند طراحي‌هاي لباس فرانسوي بيشتر به زيبايي اهميت مي‌دهند تا کاربردي بودن لباس؛ اما اين بار يک شرکت فرانسوي اين رسم را شکسته و درپي توليد لباسي کاملا کاربردي است که جايزه نوآوري در زمينه‌ي سلامت CES 2014 را نيز ازآن خود کرده بود. اين جايزه به دليل روش خاص اين شرکت در توسعه پارچه‌هاي هوشمند بافته شده همراه با ميکروحسگرهاي پايشگر با مقاومت بالا در برابر خستگي و پارگي بوده است.

 
اين پارچه هوشمند قادرند دماي بدن، نرخ تنفس، ميزان نبض و حرکت فرد را با استفاده از GPS سنجش کنند. همچنين اين پارچه را مي‌توان در هر لباسي به کار برد، دستکش، شلوار، پيراهن تفاوتي ندارند و مي‌توان آن‌ها را نيز به کمک اين پارچه هوشمند کرد. اين پارچه انواع حسگرها را به همراه يک پردازنده پراکنده و يک فرستنده کوچک که به همراه يک باتري تمامي اطلاعات را با تلفن هوشمند شما در اشتراک قرار مي‌دهد در خود جاي داده است. تلفن شما با دريافت اطلاعات و به کمک اپ مخصوصي که براي آن نوشته شده است مي‌توان وضعيت شخص را تشخيص داده و مثلا مشخص کند که فرد خسته است،دچار اضطراب شده و يا به زودي دچار حمله قلبي خواهد شد. اين اپ به خصوص براي افرادي که در شرايط خاص قرار دارند همچون ورزشکاران حرفه‌اي وسربازان مفيد خواهد بود.
 
قيمت اين پارچه‌ها هوشمند احتمالا 30 تا 40 درصد نسبت به پارچه‌هاي معمولي گران تر خواهد بود و مي‌توان آن را به صورت معمولي شست يا اتو کرد. به علاوه مي‌توان حسگرهاي بيشتري را نيز بنابر درخواست کاربر به آن افزود. براي مثال حسگرهايي که ميزان اکسيژن خون ، ميزان جريان هواي شش‌ها و حتي گلوکز خون را پايش کنند و به صورت روزانه گزارش بدهند.
 
اما مهم ترين و هوشمندانه ترين بخش اين لباس هنوز در دست ساخت و توسعه قرار دارد شرکت Cityzen هم اکنون در حال کار بر روي سيستم‌هاي شارژي است که مي‌تواند انرژي لباس را در حين شستشو به دست بياورد. در حقيقت در اينجا از انرژي حرکتي ماشين لباس شويي براي شارژ کردن باتري‌هاي لباس استفاده مي‌شود. در صورت به نتيجه رسيدن اين طرح مي‌توان اميدوار بود که به زودي بسياري از شرکت‌هاي بزرگ فناوري به سمت اينگونه از لباس‌هاي هوشمند روي بياورند و آن‌ها را در زندگي روزمره خود نيز ببينيم.
منبع : زوميت