دارپا در پی ساخت ابزاری ارزان برای ذهن خوانی است

 احتمالا اين مثال معروف را به خاطر داريد که فکر و انديشه مثل خيلي چيزهاي ديگر ديدني نيست! اما صبر کنيد، در دنياي امروز هيچ چيز غير ممکن نيست! حتي خواندن و ديدن فکر ديگران يا خودتان! در واقع تا به حال بشر بارها موفق شده تا فکر افراد را بخواند تنها مشکلي که وجود داشت حجم بزرگ ابزارهاي مورد نياز براي فکر خواني بود، به عنوان يک مثال مي‌توانيد ابعادي در حدود يک دستگاه MRI را در نظر بگيريد.

 
حقيقت اين است که اين رشته علمي و تحقيق در خصوص مغز انسان هر روز بيشتر از ديروز شتاب مي‌گيرد، براي فهميدن علت اين موضوع کافي است به کاربردهاي نظامي چنين فناوري فکر کنيد و البته اينکه همواره فناوري‌هاي نظامي مدت زماني را به عنوان دوره محرمانه و فوق سري پشت سر مي‌گذارند و سپس به صورت علني در مي‌آيند.
 
يکي از آخرين پروژه‌هايي که مورد حمايت مالي دارپا قرار گرفته مربوط به همين فناوري است، پروژه‌اي با عنوان: «ساخت ابزار ارزان و قابل حملي که بتواند اطلاعات حاصل از الکتروانسفالوگرافي (EEG) را به يک اپ گوشي خوراک دهي کند.»
 
در واقع حتي امروزه هم به طور تجاري از فناوري EEG براي بازي‌هاي ذهني (کنترل شونده با ذهن) استفاده مي‌شود. براي مثال Thinker Thing به کاربران اجازه مي‌دهد تا با تصور يک محصول آن را به سادگي به طور سه بعدي پرينت کنند، البته اين يک کاربرد نظامي نيست و هنوز در مراحل اوليه توسعه اش قرار دارد. همچنين امروزه از اين فناوري در دروغ سنجي‌ها هم استفاده مي‌شود. ولي چيزي که دارپا به دنبال آن است استفاده از اين فناوري براي خواندن مثلا ذهن دوستتان آن هم تنها با يک ابزار ساده که روي سر قرار مي گيرد و يک اپلپيکيشن موبايل،  است.
 
مطمئنا اين فناوري پس از تکميل کاربردهاي بسيار زيادي خواهد داشت، به خصوص که براي خواندن داده‌ها تنها به يک گوشي هوشمند نياز است. فراموش نکنيد که تحليل داده‌هاي حاصل از EEG نياز به الگوريتم‌ها و محاسبات پيچيده رياضي دارد و اين موضوع هم يکي از چالش هاي اصلي اين فناوري است.
منبع : زوميت