کنترل همه چیز با یک اشاره آن هم بی نیاز از وجود هیچ باتری

 ابزارهاي تشخيص دستور‌هاي حرکتي کنوني همچون Galaxy S4 سامسونگ عمدتا از دوربينشان براي تشخيص دستورات حرکتي استفاده مي‌کنند، گذشته از مصرف باتري بسيار بالايي که چنين امکاني براي شما در پي خواهد داشت براي استفاده از آن شما مجبوريد تا دستگاه را از جيبتان در بياوريد و سپس از آن استفاده کنيد. سامانه‌ي جديد AllSee که در دانشگاه واشنگتون توسعه داده شده است بر اين مشکلات غلبه کرده و توانسته دستگاهي را عرضه کند که مي‌تواند با استفاده از سيگنال‌هاي بي‌سيم به عنوان منبع انرژي و البته مهم تر از آن ابزاري براي تشخيص دستورات حرکتي شما استفاده کند.

 
سامانه‌ي AllSee مي‌تواند با استفاده از يک گيرنده بسيار کوچک و کم مصرف امواج گذرنده از اطراف شما را شناسايي و از آن براي تشخيص حرکات کاربر استفاده کند. حرکات مختلف شما منجر به ايجاد تغييرات مختلفي در شدت امواج دريافتي گيرنده و در نتيجه شناسايي دستور حرکتي شما توسط دستگاه مي‌شود.
 
اين نخستين باري است که يک سيستم تشخيص دستورات حرکتي با قيمتي کمتر از يک دلار و البته بدون نياز به باتري ساخته مي‌شود، مي‌توان حتي از امواج راديويي تلويزيوني نيز براي تامين انرژي و منبع تشخيص حرکات استفاده کرد. گروه UW با ساخت نمونه‌ي اوليه‌ي AllSee و اتصال آن به يک گوشي هوشمند اولين آزمايش‌ها را بر روي آن انجام دادند. به گفته‌ي آن‌ها نمونه‌ي اوليه مي‌توانستند حرکات دست را در 90 درصد موارد از فاصله‌ي 60 سانتي متري به خوبي تشخيص دهد. اين حرکات شامل هل دادن و کشيدن براي زوم کردن به داخل و بيرون و بالا و پايين بردن دست براي تغيير صداي موسيقي در حال پخش بود. به علاوه زمان پاسخ حسگر زير 80 ميکروثانيه بود که اين 1000 بار از يک پلک زدن هم سريع تر است.
 
مصرف انرژي بسيار پايين اين سامانه اين امکان را فراهم مي‌آورد که بتوان آن را همواره روشن نگاه داشت بي آن که نگراني بابت مصرف باتري داشت. البته اين تيم براي جلوگيري از اجراي دستورات ناخواسته دستور شروعي را هم براي اين ابزار تعريف کرده اند تا تنها دستورات مورد نظر کاربر در زمان نياز اجرا شوند. گذشته از کاربرد اين ابزار در دستگاه‌هاي همراه همچون گوشي‌هاي هوشمند مي‌توان از اين ابزار در وسايل خانگي نيز بهره برد براي مثال مي‌توانيد با يک حرکت لامپ را خاموش يا درب را باز کنيد، چه بسا روزي هم برسد که بي آن که برخيزيد و تنها با يک حرکت دست بتوانيد تمامي ابزارهاي موجود در خانه را کنترل کنيد.
 
تصور کنيد روزي که با استفاده از اينترنت اشيا بتوانيد همه چيز را در کنترل حرکات انگشتان خود داشته باشيد بي آنکه نياز به صفحه نمايش اضافي داشته باشيد در حالي که يک عينک هوشمند به چشم داريد و مي‌توانيد تمامي دستورات ، حتي تايپ کردن را بي هيچ زحمتي انجام دهيد.
 
منبع : زوميت