کم شنوایی کودکان و نوزادان

 

کودکان از گروه های آسیب پذیری هستند که ممکن است در دوران جنینی، بدو تولد و بعد از تولد، دچار کم شنوایی گردند.

از دلایل کاهش شنوایی کودکان در دوره های مختلف، می توان به ازدواج های فامیلی، بیماری های بارداری و فشار روحی مادر هنگام بارداری، زردی نوزادان، مننژیت، عفونت های گوش میانی و … اشاره کرد.

کودکان کم شنوا، فرصت گفتار و زبان آموزی را از دست می دهند.

 

تشخیص کم شنوایی کودکان و نوزادان

 

شنوایی شناس(Audiologist) از طریق انجام آزمایش های شنوایی مانند اٌ آ ای(OAE) و ای بی آر(ABR)، به کم شنوایی کودک پی می برد.

هم چنین می توان به کمک ادیومتری رفتاری، میزان شنوایی کودک یا نوزاد را سنجید؛ به این صورت که شنوایی شناس، از طریق شرطی کردن کودک و بررسی بازتاب رفتاری او، به میزان کم شنوایی کودک یا نوزاد دست می یابد. انجام این آزمایش دشوار، نتایج دقیق تری نسبت به آزمایش های فیزیولوژیک کودک به دست می دهد.

هم چنین انجام آزمایش تمپانومتری، با بررسی گوشی میانی، به دریافت علّت و راه درمان کم شنوایی کودکان کمک می کند.

 

 

سمعک در کودکان و نوزادان

 

در صورتی که کم شنوایی نوزادان و کودکان تایید شود، این گروه می توانند از سنّ ۶ ماهگی از سمعک استفاده نمایند. شنوایی شناس، سمعک مناسب کودک را تهیه و براساس نوار گوش او، تنظیم می کند.

استفاده ی کودکان و نوزادان از سمعک مانع حادّتر شدن کم شنوایی آن ها می شود.

 

کاشت حلزون کودکان

کاشت حلزون(Cochlear Implant) نوعی عمل جراحی است که بر روی افراد ناشنوا و به خصوص کودکان انجام می شود.

روند کاشت حلزون کودکان به این ترتیب است که ابتدا کودک آزمایش های لازم مانند آزمایش های شنوایی از جمله OAE,PTA, ABR و …. و سی تی اسکن گوش داخلی را انجام می دهد و کودک کم شنوا کاندید استفاده از سمعک به مدت شش ماه یا یک سال می شود.

در حین استفاده از سمعک، کودک باید در کلاس های گفتاردرمانی و تربیت شنوایی شرکت کند تا در موعد مقرّر، پزشکان متخصص و اعضای کمیسیون کاشت حلزون تصمیم بگیرند که کودک در طول این مدت به کمک سمعک، توانسته پیشرفتی داشته باشد یا خیر.

در صورتی که کم شنوایی کودک با کمک سمعک نیز پیشرفتی نداشته باشد برای عمل جراحی کاشت حلزون آماده می گردد. در این جراحی، پزشک متخصص، با بازکردن گوش داخلی، الکترودهای دستگاه کاشت حلزون را وارد حلزون گوش می کند.