آموزش تلگرام

تلگرام (Telegram)، یک سرویس پیام‌رسانی رایگان از سوی روسیه است که همچون واتس‌اپ کاربران بی‌شماری دارد. این اپلیکیشن جدید با تمرکز بر امنیت و پیام‌های خصوصی ارایه شده است.

در نگاه اول، شما ممکن است فکر کنید که «تلگرام» یک کپی از سرویس واتس‌اپ که توسط فیس‌بوک به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری شده است، بوده و خلاقیت تازه‌ای ندارد. حتی می‌توانید آن را با یافتن وجه تشابه این دو سرویس، اثبات نمایید. اما تفاوت اساسی کجاست؟ آن‌چه که تلگرام را منحصر به‌فرد کرده، بحث «امنیت» در آن است.
در اپلیکین تلگرام، شما یک گزینه جدید به نام «Secret Chat» پیش رو دارید؛ چت محرمانه، یک نوع خاص از مکالمه است که مکالمات در آن رمزنگاری می‌شود. برای همین، هکرها نمی‌توانند به مکالمات یا گفته‌های شما دست پیدا نمایند. یکی از تفاوت‌هایی که بین «Secret Chat» و چت معمولی در تلگرام وجود دارد، این است که مکالمات در آن برروی فضای ابری ذخیره نمی‌شوند. 
حتی تفاوت بین تلگرام و واتس‌اپ از این هم فراتر می‌رود؛ شما توانایی آن را دارید که برای هر مکالمه خود، محدوده زمانی را ایجاد نموده تا پس از آن بازه (مثلا یک روز و …) گفتگوی شما از بین برود. که این، امینت شما را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

Chat-IO
به‌هرحال اگر به‌تازگی به تلگرام پیوسته‌اید و آشنایی چندانی نیز از چگونگی کار با آن ندارید، با آی‌تی‌رسان و آموزش تلگرام همراه شوید:

۱- اپلیکیشن تلگرام را برای دستگاه خود متناسب با سیستم‌ عامل آن، دریافت کرده و سپس آن را برروی گوشی یا تبلت خود نصب کنید. حال، آن‌را اجرا نمایید.
۲- برروی عبارت «Start Messaging» ضربه بزنید.
Welcome-IO
۳- اکنون شماره خود را در فیلد خالی، وارد نمایید.
Enter-Phone-Number-IO
۴- پس از آنکه شماره خود را وارد کردید، برای شما یک پیام از سوی تلگرام فرستاده می‌شود که حاوی کدی است؛ کد را وارد نموده و سپس به مرحله بعد بروید.

۵- در این مرحله، شما باید نام خود را به همراه عکس در صورت تمایل وارد نمایید ( در نسخه اندروید آن، چنین مرحله‌ای وجود ندارد و بعد از وارد شدن به منوی اصلی، از طریق تنظیمات می‌توانید آن را انجام دهید).

۶- سپس، از شما خواسته می‌شود تا اجازه دهید که تلگرام به مخاطبین‌تان دست یابد؛ توافق خود را اعلام کرده و اگر مایل هستید، دوستان‌تان را به تلگرام دعوت نمایید. تلگرام برای دوستان شما پیامی را شامل لینک دریافت این اپلیکیشن فرستاده و از آن‌ها می‌خواهد که به تلگرام بپیوندند. توجه داشته باشید که باید مخاطبین شما، حتما از سیستم عامل اندروید یا iOS استفاده نمایند.

۷- مادامی که دوستان‌تان به تلگرام بپیوندند، شما می‌توانید ارتباط با آن‌ها را از طریق این سرویس آغاز کنید. برای شروع ارتباط، دو راه پیش رو دارید؛ چت معمولی و «Secret Chat» که تفاوت این‌‌ دو قبلا شرح داده شد.

Main-Page-IO

اگر برروی مخاطبین تلگرامی خود ضربه بزنید، چت معمولی آغاز می‌شود و در غیر این‌صورت، اگر می‌خواهید تصاویر شخصی شما جایی فاش نشود و …، توصیه ما به شما «Secret Chat» است. برای شروع «چت محرمانه» این‌گونه عمل کنید:
اگر کاربر سیستم عامل اندروید هستید، انگشت خود را به راست کشیده و سپس برروی «New Secret Chat» ضربه بزنید. کاربری را که قصد شروع چت خصوصی با وی دارید، انتخاب نموده و مکالمه خود را شروع کنید.
Menu-IO
برای کاربران سیستم عامل آی‌او‌اس، وارد صفحه مخاطبین خود در تلگرام شوید و سپس «New Secret Chat» را انتخاب کنید. سپس کاربر مدنظر خود را انتخاب نمایید.
SecretChat-IOهم‌چنین اگر می‌خواهید که از امنیت مکالمه مخفی خود مطمئن شوید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

سیستم عامل اندروید:
برای افزایش ۲۰۰ درصدی امنیت این حالت پس از وارد شدن به چت محرمانه، برروی نام مخاطب مدنظر خود ضربه زده و سپس عبارت Encryption Key را لمس نمایید. به‌گفته‌ تلگرام، باید تصویر نمایش داده شده با تصویری که در تلفن یا تبلت دوست‌تان از این کد رمزنگاری شده به نمایش درمی‌آید، یکسان باشد.
SecrerChat-Image-IOسیستم عامل آی‌او‌اس:
برای افزایش ۲۰۰ درصدی امنیت این حالت پس از وارد شدن به چت محرمانه، برروی عکس مخاطب خود ضربه زده و در صفحه باز شده، سپس عبارت Encryption Key را لمس نمایید. باید تصویر نمایش داده شده با تصویری که در تلفن یا تبلت دوست‌تان از این کد رمزنگاری شده به نمایش درمی‌آید، یکسان باشد.
همچنین اگر می‌خواهید که این مکالمه پس از یک بازه زمانی دلخواه ناپدید شود، پس از وارد شدن به چت محرمانه، این‌گونه عمل کنید:

سیستم عامل اندروید:
برروی نام مخاطب خود ضربه زده و در صفحه باز شده، عبارت self-destruct timer را لمس نمایید. سپس زمان دلخواه خود را انتخاب کنید.
SecretChat-Options-IOسیستم عامل آی‌او‌اس:
برروی بالای صفحه یعنی نام مخاطب خود ضربه زده و info را لمس نمایید. حال عبارت self-destruct timer را لمس و سپس زمان دلخواه خود را انتخاب کنید.
دقت کنید پس از این بازه زمانی، مکالمه شما از بین خواهد رفت. امیدواریم آنچه که بیان شد، شما را در نحوه استفاده از سرویس تلگرام یاری داده باشد. اگر ترفندی برای تلگرام سراغ دارید، می‌توانید آن را در نظرات به اشتراک بگذارید.