درمان کم شنوایی گوش


افت شنوایی در افراد مختلف در هر میزان که باشد باید در اسرع وقت نسبت به  درمان کم شنوایی گوش خود اقدام نمایند تا مشکل آنها حاد تر نشود .

انواع و درجات مختلفی از کم شنوایی در ادمهای مختلف با شرایط بدنی و سنسن مختلف وجود دارد ، برخی از این عارضه ها با مدتی مصرف دارو برطرف می گردد

اما برخی دیگر از انواع افت شنوایی دائمی بوده و برای درمان کم شنوایی گوش باید از وسایل کمک شنوایی مثل سمعک ها بهره گرفت.

انواع مختلف کم شنوایی بر سااس اینکه مربوط به کدام قسمت از ساختار گوش می باشد طبقه بندی می شوند و برای درمان هر کدام راهکارهای متفاوتی ارائه خواهد شد .

برای درمان کم شنوایی گوش در افراد مختلف پس از انجام آزمایشات شنوایی در صورت لزوم سمعک مناسب تجویز می کنیم و سمعک ها با توجه به سن ، نوع کم شنوایی و ….. دارای استفاده های گوناگون هستند .

کم شنوایی به سه دسته انتقالی، حسی-عصبی و مختلط تقسیم می گردد که در ادامه در مورد آنها توضیح خواهیم داد :

 

انواع کم شنوایی گوش

 

– کم شنوایی انتقالی گوش حاصل به وجود آمدن اختلال در گوش خارجی یا میانی می باشد و در واقع صداهای محیط به خوبی شنیده نمی شوند و خیلی ضعیف شنیده می شوند .

برای درمان کم شنوایی گوش از نوع انتقالی باید علت آنرا بر طرف کرد برای مثال وجود عفونت در کانال گوش یا در گوش میانی ، وجود مایع در گوش میانی ، وجود سوراخ در پرده ی گوش ،یا اجسام خارجی در گوش و ….. می تواند این نوع از کم شنوایی گوش را ایجاد نماید  که توسط دارو و یا جراحی قابل درمان است .

 

– برای درمان کم شنوایی گوش از نوع حسی عصبی که بر اثر آسیب سلول های حسی حلزون گوش و یا اعصاب گوش داخلی به وجود می آید ، نیز راهکارهایی وجود دارد .

بیماران مبتلا که عمدتا بزرگسالان هستند ،  اصوات را می شنوند ولی قادر به درک صحیح گفتار نمی باشند. این نوع از کم شنوایی یکی از نشانه های پیری ، آثار ثانویه سکته ، دیابت ، عفونت های ویروسی ، ضربه های شدید به گوش و ….. می باشد .

 

– کم شنوایی مختلط ترکیبی از دو حالت فوق می باشد که برای درمان کم شنوایی گوش مختلط نیز می توان از سمعک بهره گرفت .

 

كاهش شنوايي انتقالی

 

    ناهنجاری های گوش خارجی

    اختلال در استخوانچه های گوش میانی

    عفونت گوش میانی

    اتو اسکلروز

    پارگی پرده گوش

    تجمع جرم در گوش بیمار

 

 

 

كاهش شنوايي حسی- عصبی

 

    ضربه صوتی

    پیرگوشی

    افت مادر زادی

    عوامل ارثی یا ژنتیکی

    علل ثانویه سایر بیمار ها

 

هرگاه آستانه شنوایی در حد فاصل 20 تا 10 دسی بل ادیوگرام باشد، شنوایی طبیعی تلقی می شود . یک فرد با شنوایی طبیعی می تواند تمامی صداهای اطرافش را به خوبی بشنود و نیازی به تقویت صدا و سمعک ندارد.

 


افت شنوایی ناشی از سر و صدا

 

ضربه صوتی (مثل تیراندازی) یا سابقه طولانی کار در محیط های پر سر و صدا (مثل کارخانه) باعث ایجاد نوعی افت شنوایی می گردد که افت شنوایی ناشی از سر و صدا نامیده می شود .در این حالت برخی از صداهای زیر قابل شنیدن نبوده و به همین دلیل شنیدن در محیط های شلوغ دشوار می گردد.

 

 

 

افت شنوایی ناشی از سن ( پیر گوشی)

 

تخریب و تحلیل سلول های مویی شنوایی در اثر بالا رفتن سن، باعث افت شنوایی چشمگیری می شود. گاهی اوقات تمامی فرکانس ها دچار اختلال می گردند ولی معمولاً افت شنوایی بیشتر، فرکانس های زیر را درگیر می کند.

 

 

 

افت شنوایی با شیب تند

 

این نوع افت شنوایی معمولاً با یکی از دلایل زیر ایجاد میگردد:

 

    ضربه صوتی

    حضور در محیط های پر سر و صدا در طولانی مدت

    کمبود اکسیژن در حین تولد

    عفونت های ویروسی

    مشکلات ژنتیکی

    عوارض جانبی مصرف برخی داروها

 

این نوع افت شنوایی معمولاً به دلیل تخریب هر دو نوع سلولی مویی شنوایی (داخلی و خارجی) روی می دهد که باعث افت در فرکانس های زیر می شود و با استفاده از انواع سمعک رفع می شود.