تبلت خوبه یـا لپ‌تاپ؟

تبلت‌ها در حال تسخیر دنیا هستند؛ آنها وزن کمتری دارند، باتری‌شان شارژدهی طولانی‌تری دارد، سریع‌تر کار می‌کنند و هزینه تهیه آنها در حد و اندازه لپ‌تاپ‌های معمولی است.


 اما آيا تمامي اين مزايا بدان معني است كه دنياي لپ‌تاپ‌ها در حال پايان است و در آستانه ظهور دنياي جديدي هستيم؟ تبلت و لپ‌تاپ هر كدام مزايا و معايبي دارند كه شايد تصميم در مورد انتخاب هر كدام از آنها كمي دشوار باشد. نت‌بوك‌ها و تبلت‌ها در كل شباهت‌هايي با هم دارند و در عين حال چندين تفاوت در آنها باعث مي‌شود افراد بين انتخاب يكي از اين دو ترديد داشته باشند. البته بايد درنظر داشته باشيد كه مقايسه تبلت و نت بوك به هيچ‌وجه منطقي نيست.

تبلت را مي‌توان نسل جديد و توسعه يافته گوشي‌هاي هوشمند دانست كه به شما امكان انجام بسياري از كارها را خواهد داد، برخي از اين كارها عبارتند از:

چك كردن ايميل:
دسترسي به صندوق پست الكترونيكي و بررسي ايميل‌ها و ارسال ايميل

وب‌گردي:
امكان گشت و‌گذار در اينترنت و مشاهده صفحات وب مانند يك لپ‌تاپ

مشاهده تصاوير و ويدئو:
با اينكه ممكن است برخي از تبلت‌ها دوربين براي گرفتن عكس نداشته باشند ولي مي‌توانيد با آنها آلبوم تصاوير خود را مشاهده كنيد و يا براي ديدن فيلم از آنها استفاده كنيد.

گوش دادن فايل صوتي و تماشاي فيلم:
تبلت‌ها براي كاركردن با انواع رسانه‌ها طراحي شده‌اند و به شما اجازه مي‌دهند از سايت‌هاي مربوطه موسيقي و يا فيلم تماشا كنيد.

مشاهده و ويرايش پرونده‌ها:
بيشتر تبلت‌ها اين امكان را براي شما فراهم مي‌كنند كه پرونده‌هاي متني خود را مشاهده و ويرايش كنيد. اين پرونده‌ها شامل ورد، اكسل، پاورپوينت و از اين قبيل برنامه‌هاست.

كتابخواني:
يكي از بهترين ويژگي‌هاي تبلت‌ها، فراهم‌كردن امكان كتابخواني است. شما مي‌توانيد به سادگي كتاب‌هاي الكترونيك متعددي را مطالعه كنيد.

بازي‌كردن:
تبلت‌ها براي بازي‌كردن بسيار خوب هستند و بازي‌هاي فراواني براي اين وسيله طراحي شده است.

برخي از مهم‌ترين كاستي‌هاي تبلت‌ها هم عبارتند از:

1- عدم‌توانايي در اجراي نرم‌افزارهاي كامپيوتر

2- نبود حافظه كافي

3- نداشتن ماوس

4- محدوديت در اتصال ساير وسايل و افزايش حافظه

5- محدوديت گزينه‌هاي چاپ و اسكن

اگر شما عمدتا از كامپيوتر براي وب‌گردي، گردش در شبكه‌هاي اجتماعي و ارسال مطلب در آنها و چك كردن ايميل‌هايتان استفاده مي‌كنيد، تبلت‌ها نياز شما را كاملا برآورده خواهند كرد. مزيت آنها سرعت بالا، اندازه كم و سبك بودن است و روزبه‌روز هم بيشتر بر امكانات آنها افزوده مي‌شود و به كامپيوترها شبيه‌تر مي‌شوند. اما اگر به هر دليلي، فقط مي‌توانيد يك دستگاه قابل حمل با صفحه بزرگ بخريد، انتخاب آسان است: لپ تاپ بخريد. يكي از مزاياي استفاده از يك لپ‌تاپ، بهره‌گيري از سخت‌افزار‌هايي است كه در آن گنجانده شده‌اند كه ازجمله آنها مي‌توان به صفحه كليد كامل و صفحه نمايش بزرگ و با وضوح بالا اشاره كرد. صفحه كليد فيزيكي كامل به افرادي كه علاقه‌اي به تايپ كردن روي صفحه نمايش ندارند بسيار كمك مي‌كند و همچنين سرعت عملكرد آنها را افزايش مي‌دهد.

صفحه نمايش بزرگ و با كيفيت به آنها كمك مي‌كند تا با ديد بازتري به كارهايشان بپردازند، كتاب بخوانند، بازي كنند، ويدئو تماشا كنند يا اينكه صفحات وب را مرور كنند. لپ‌تاپ‌ها داراي صفحه نمايش‌هايي با اندازه‌هايي متفاوت هستند كه شما مي‌توانيد با توجه به نيازتان آنها را انتخاب كنيد. معمولا صفحه نمايش آنها به دور از هرگونه صدمات و آسيب‌هاي جانبي هستند و ممكن است بعضي از آنها از قابليت لمس هم پشتيباني كنند.

فضاي ذخيره‌سازي‌ (هارد ديسك) در لپ‌تاپ‌ها بسيار زياد است و براي يك استفاده معمولي كاملا مناسب است. به‌طور متوسط بهره‌گيري از يك حافظه ۵۰۰ گيگابايتي به بالا در اين محصولات اين امكان را براي شما فراهم مي‌كند تا با خيال راحت هر آنچه را كه مايليد در آن به راحتي ذخيره كنيد و هر زمان كه خواستيد با سرعت بالا به آن دسترسي داشته باشيد.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي لپ‌تاپ‌ها بهره‌گيري از تجهيزات و سخت‌افزار‌هاي قدرتمند(با توجه به مدل آنها متفاوت است) است كه انجام كارهاي مختلف ازجمله بازي‌كردن، كارهاي گرافيكي و كاركردن با انواع نرم‌افزار‌ها را براي شما به آساني فراهم مي‌كند.

لپ‌تاپ‌ها تقريبا تمام پورت‌ها و درگاه‌هاي مورد نياز را روي خود دارند و بيشتر اوقات نيازي به خريد محصولات جانبي نخواهيد داشت.

كي چي بخرد كه بهتر باشد؟

اگر به مقايسه كوتاه اين صفحه دقت كرده باشيد متوجه خواهيد شد كه تبلت و لپ‌تاپ هر كدام داراي نقاط ضعفي هستند كه در كنار هم يكديگر را خواهند پوشاند. به‌طور قطعي نمي‌توان گفت كدام‌يك بهتر يا ضعيف‌تر است.

اين‌كه شما تبلت را انتخاب كنيد يا لپ‌تاپ را، فقط به نياز شما و كاربردي بودن اين وسايل براي شما بستگي دارد. پس براي انتخاب هركدام از آنها اول از همه بايد مشخص كنيد كه براي چه كاري آن را لازم داريد!

اگر از آن دسته از كاربراني هستيد كه فعاليت‌هاي تخصصي مانند طراحي و كار با نرم‌افزارهاي مختلف را در برنامه روزانه خود داريد، ترديدي وجود ندارد كه استفاده از تبلت نمي‌تواند در اين زمينه براي شما مفيد باشد و هيچ تبلتي نمي‌تواند جاي لپ‌تاپ حرفه‌اي‌تان را بگيرد. زيرا نه‌تنها سرعت پردازنده‌هاي آن جوابگوي نيازهاي شما نخواهد بود بلكه ممكن است برخي از نرم‌افزارهاي تخصصي شما نيز روي آن نصب نشود. بنابراين پيشنهاد مي‌شود با توجه به شرايط كاري و نيازهاي خود محصولي را انتخاب كنيد كه براي شما كارايي بيشتري داشته باشد. هرچند كه درصورت مناسب بودن شرايط اقتصادي، داشتن هر دو محصول مزايا و امكانات خود را به همراه دارد.

اگر بخواهيم در كلام آخر مزايا و معايب تبلت‌ها را به اختصار بيان كنيم اينگونه خواهد بود كه سبك‌بودن، طول عمر بالاي باتري و قابليت جابه‌جايي ازجمله مهم‌ترين مزيت‌هاي يك تبلت است كه البته همين مزيت‌ها سبب مي‌شود كه مواردي همچون قدرت پايين‌تر پردازشگر و حافظه در مقايسه با لپ‌تاپ، محدودبودن اتصالات ورودي و خروجي و همچنين ضعف در پشتيباني از نرم‌افزارهاي مختلف را به‌دنبال داشته باشد و در رابطه با لپ‌تاپ‌ها اين نكته را به‌خاطر داشته باشيدكه اين محصول از لحاظ سخت‌افزاري و قدرت پردازش، چند سر و گردن از تبلت قدرتمندتر است و همانطور كه گفته شد تبلت‌ها بيشتر به‌عنوان وسيله‌اي تفريحي و تا حدودي كاربردي با قابليت حمل‌ونقل آسان شناخته مي‌شوند.