استفاده از نانوالیاف به عنوان بانداژ

 اگرچه بانداژهاي مايع که با خشک شدن قادر به بستن زخم‌هاي کوچک و نه چندان جدي هستند مزاياي زيادي بر روش قديمي بخيه زدن دارند ولي براي زخم‌هاي عميق و زخم‌هاي ناشي از جراحي همچنان بخيه زدن از بهترين روش‌ها به شمار مي‌رود. گروهي از دانشمندان دانشگاه Maryland تصميم گرفته‌اند تا از روشي متفاوت براي جايگزيني بخيه بهره ببرند. آنها مجموعه‌اي از الياف را به وسيله‌ي يک رنگ‌پاش بر روي يک زخم اسپري کردند تا لايه‌اي 370 نانومتري و البته وسيع از الياف زيست‌سازگار بر روي آن شکل بگيرد.

 
اين بانداژ که از اليافي در مقياس نانو تشکيل شده بود پيش از اين نيز ذهن محققان را بسيار به خود مشغول کرده بود اما روش معمولي که براي ساخت اين الياف وجود داشت استفاده از برق‌ريسي بود که به دليل مشکلاتي که براي سلول‌هاي زنده پوست ايجاد مي‌کرد چندان مطلوب نبود. در روش جديد که از استون به عنوان حلال استفاده مي‌شود، حلال به سادگي و بسيار سريع تبخير مي‌شود و سطحي کاملا تميز را از خود بر جاي مي‌گذارد.
 
آزمايش‌هايي که بر روي ريه و کبد و زخم‌هاي ناشي از جراحي خوک‌ها صورت گرفت تاکنون از موفقيت اين روش خبر مي‌دهند، به طوري که در طي 42 روز اين الياف به طور کامل با جذب شدن به بدن از بين مي‌روند و چيزي از خود باقي نمي‌گذارند.
 
با استفاده از اين روش مي‌توان اميدوار بود که روش‌هاي بخيه زني معمولي جاي خود را به اين روش جديد اما ساده بدهند که تنها با استفاده از يک رنگ پاش معمولي بدون نياز به هيچ مهارت خاصي قادر به بستن زخم‌ها بدون نياز به کشيدن بخيه هستند.
 
هم اکنون دانشمندان در دانشگاه Maryland در حال کار بر روي نمونه‌هاي اوليه اين روش بانداژ کردن براي بررسي‌هاي بيشتر ايمني و سلامت آن و امکان استفاده از آن بر روي انسان هستند.
 
منبع : زوميت