همه ی آنچه که باید درباره دستگاه های تصفیه آب خانگی بدانید

استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی روشی موثر برای ارتقای سطح کیفیت آب آشامیدنی است. بسیاری از آلودگی های موجود در آب مانند : نیترات ، فلزات سنگین ، کلر ، سختی آب ، ذرات ناشی از پوسیدگی لوله ها که گاه با چشم دیده نمی شوند و ... توسط فیلترهای آب حذف می شوند. اما تمام سیستم های موجود در بازار به طور کامل موثر نیستند.
در هنگام خرید این سیستم ها باید به بسیاری از نکات دقت کنید که در این مقاله برخی از آنها را ذکر می کنیم:

حذف آلاینده های محلول در آب
مسلم است که مهمترین هدف شما ، حذف ناخالصی ها ، آلاینده ها و سموم حل شده در آب است و به همین دلیل است که قصد خرید یک آب تصفیه کن را دارید. جالب است بدانید که شایع ترین آلاینده ای که می بایست از آب آشامیدنی خود حذف کنید ، کلر و محصولات جانبی آن یعنی تری هالومتان ها (THMs) است.
علاوه براین گازهای شیمیایی حل شده در آب (VOC) ، نیترات و سرب نیز می بایست از آب آشامیدنی شما حذف شوند. اما آیا فقط همین آلاینده ها در آب آشامیدنی شما وجود دارند؟ واقعیت این است که بسیاری دیگر از سموم و ترکیبات مضر ممکن است در منطقه شما وارد آب شده باشند که بدون آزمایش دقیق شیمیایی و فیزیکی آب قادر به شناسایی آنها نیستید. بنابراین بهتر است به دنبال یک محصول کامل باشید تا قادر به حذف تمامی ناخالصی های که می شناسید و یا نمی شناسید از آب آشامیدنی شما باشد.
آنچه که خیال شما را کاملا راحت می کند ، یک آب تصفیه کن پنج مرحله ای است که مجهز به فیلترهای زیر باشد:
1- فیلترهای الیافی (معمولا دو عدد) برای حذف ذرات معلق نظیر : گل و لای ، شن و ماسه ، ذرات ناشی از پوسیدگی لوله های آب ، زنگ آهن و ...
2 – فیلتر های کربن فعال (معمولا دو عدد) برای حذف کلر ، تری هالومتان ها ، گازهای شیمیایی محلول در آب ، طعم و بوی نامطبوع آب و ...
3 – فیلتر اسمز معکوس (RO) برای حذف سموم و ترکیبات حل شده در آب نظیر : سختی آب ، نیترات ، فلزات سنگین مثل سرب و آرسنیک و کادمیوم و ...

قیمت دستگاه های تصفیه آب خانگی
قیمت سیستم های آب تصفیه کن ، به طور گسترده ای متفاوت است. در واقع قیمت این سیستم بستگی به عوامل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 – تعداد و نوع فیلترهای به کار رفته در دستگاه
2 – کیفیت تجهیزات و قطعات محصول
3 – طراحی و شکل ظاهری محصول
معمولا قیمت دستگاه های تصفیه آب خانگی مناسب و بهداشتی از 300 هزارتومان به بالا هستند. ارزانترین دستگاه ها ، سیستم های سه و چهار مرحله ای می باشند که فاقد سیستم اسمز معکوس می باشند و گرانترین دستگاه های آب تصفیه کن خانگی ، سیستم های مجهز به فیلتر اسمز معکوس هستند که البته در بین آنها نیز با توجه طراحی و شکل ظاهری دستگاه، قیمت ها متفاوت خواهد بود.
فیلترها می بایست هر 6 ماه یکبار تعویض شوند که با پرداخت هزینه ای اندک ( حدود 30 هزارتومان) می توان این فیلترها را تعویض نمود.
البته لازم به ذکر است هزینه های استفاده از این سیستم ها ، در مقایسه با هزینه های استفاده از آب معدنی و همچنین هزینه های ناشی از بیماری های مختلف نظیر : سنگ کلیه ، بیماری های گوارشی و ... به مراتب مقرون به صرفه است.

تعمیرات و نگهداری دستگاه
اگر یک دستگاه تصفیه آب با کیفیت و استاندارد خریداری کنید ، نگرانی چندانی از بابت خرابی دستگاه و هزینه های آن نخواهید داشت. از طرفی نرخ خرابی دستگاه های تصفیه آب استاندارد و با کیفیت بسیار بسیار پایین است و از سوی دیگر این دستگاه ها شامل گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر نیز هستند که خیال شما را راحت تر می کند.
تنها نکته ای که باقی می ماند تعویض به موقع فیلترها است. اگر یک بار در این خصوص توسط سرویسکاران معتبر آموزش ببینید ، خودتان هم می توانید فیلترها را تعویض کنید.
بنابراین می توان گفت تعمیرات و نگهداری دستگاه های آب تصفیه کن خانگی بسیار ساده و کم هزینه خواهد بود البته به شرطی که یک محصول با کیفیت و استاندارد خریداری کنید.