اسکلت مصنوعی جدید، گامی دیگر به سمت ابر انسان

 تا کنون در خصوص اسکلت‌هاي خارجي و توانايي‌هاي آن‌ها در کمک به معلولان و افراد با مشکلات حرکتي بسيار شنيده ايد. اين ابزارها گذشته از کاربردي که مي‌توانند در صنايع نظامي و ساخت سربازان فراانساني داشته باشند، در زمينه بازتوانبخشي به افراد دچار مشکلات عضلاني نيز بسيار مفيد هستند. مشکلي که در اين ابزار‌ها وجود دارد ، سفتي و خشکي آن هاست، در واقع اين ابزارها نمي‌توانند تمامي درجات آزادي بدن را در خود داشته باشند در نتيجه کاربر در بسياري از موارد دچار محدوديت‌هاي حرکتي بسياري خواهد شد. گروهي از دانشمندان هم اکنون در پي حل اين مشکل به کمک «اسکلت‌هاي خارجي نرم» هستند تا با کمک اين ايده عضلات ، تاندون‌ها و رباط‌هاي بدن را شبيه سازي کنند.

 
اين ابزار شامل عضلات مصنوعي نئوماتيک، حسگرهاي سبک و نرم افزارهاي کنترلي است و با همکاري دانشگاه‌هاي MIT، Harvard، Carnegie Mellon و شرکت BioSensics ساخته شده است. نمونه‌ي اوليه ساخته شده براي پا ساخته شده که ساختار پاي طبيعي در آن تقليد شده است. سه عضله مصنوعي در جلو و 4 عضله در پشت پا مسئوليت حرکت و تاندون‌هاي مصنوعي (کابل‌هاي استيل) نيز نقش انتقال دهنده‌ي نيرو را بازي مي‌کنند تا حرکت امکان پذير شود.
 
بازخوردهاي حرکتي نيز توسط حسگرهاي فوق حساس به کشش که در بالا و پايين مچ پا قرار گرفته اند تامين مي‌شود. هر حسگر از صفحه‌اي لاستيکي تشکيل شده است که ميکروکانال‌هاي درون آن از آلياژي از فلز مايع پر شده است. شکل اين کانال‌ها با کشيده شدن يا انقباض تغيير مي‌کند که نتيجه‌ي اين تغيير شکل تغيير در مقاومت فلز است که به راحتي قابل اندازه گيري است. اين داده‌ها به نرم افزار کنترلي کمک مي‌کنند تا موقعيت و ميزان کشيدگي در مچ را بسنجد و کنترل‌هاي لازم را اعمال کند.
 
در آزمون‌هاي آزمايشگاهي دستگاه قادر بود تا مچ را تا 27 درجه حرکت دهد که براي راه رفتن معمولي بسيار مناسب است. هرچند اين نسخه از دستگاه براي کاربرد در بيماران دچار مشکل در پا و مچ طراحي شده است، نسخه‌هاي بعدي اين دستگاه مي‌تواند براي ساير نواحي از بدن طراحي گردد تا در نهايت به ايده ابرانسان نزديک شويم! پيش از اينکه اين نمونه‌ها بر روي انسان‌ها مورد آزمايش قرار بگيرند دانشمندان قصد دارند تا مقاومت و پايداري آن‌ها را تا حد ممکن افزايش دهند.
 
منبع : زوميت